Gezondheid

Stress en spanning

Burn out behandeling

 

We kunnen niet weten hoe lang de stress zal duren of wat de effecten van stress op ons lichaam zullen zijn. We kunnen wel stressreacties en -technieken leren.

Snelle stress

Soms krijgen mensen een burn-out, maar dat is van korte duur. Het is niet de bedoeling dat het te lang duurt. We denken pas aan burnout als we in een bepaalde situatie overspannen raken.

StressValue

Als je het perspectief hebt dat stress een neutrale ervaring is, kun je zien dat stresswaarden niet geassocieerd worden met iets wat er om je heen gebeurt, maar met dat wat buiten je is.

We staan onder stress. We kunnen stress niet controleren. We kunnen kiezen hoe we erop reageren. We kunnen technieken leren om het waard te zijn.

De stress van de dag of het moment en de stress van het verleden zijn als twee emmers in een beek. Als je bij het water komt, stop je met je zorgen te maken over het verleden. Wanneer je bij het water komt, kun je de stress van het verleden loslaten. Je kunt het niet langer voorkomen of beheersen of tegenhouden.

Het realistische perspectief waar ik mee werk, is dat niets jou beheerst. Je hebt de realiteit overgelaten aan je verbeelding. Je hebt je macht misschien weggegeven aan woede, schuld, excuses en/of God, of aan de interpretaties van je hersenen, of aan je comfortzone, maar uiteindelijk heb je je macht weggegeven en jezelf weggegeven aan je verbeelding.

Het eerste wat je kunt doen om je lichaam en geest te beheersen is:

A) Schrijf een lange lijst van je zorgen. Waar maak je je vandaag zorgen over? Waarover maak je je dan zorgen? Wat zijn die in de toekomst?

B) Kijk naar je lijst en elimineer al je wensen en verlangens. Wat is voor jou het belangrijkst en wat het minst belangrijk?

C) Zet dan letterlijk je emmer neer en loop weg van je situatie. Gedraag je als een spirituele krijger en overwin dat wat voor je ligt.

Hoe kunt u uw stress beheersen, beheren en oplossen?

De eerste is het wegnemen van het potentieel voor een negatieve stressor. Nu begrijpen de meesten van ons dat er echte potentiƫle spanningen in het leven zijn. Ze zijn misschien niet zo extreem, maar ze zijn echt. Nou, raad eens? Er zijn ook potentiƫle stressfactoren waarvan je niet weet of ze zich zullen voordoen.

Ekman, 1984 is het handboek van interpreatief leren, de studie van hoe mensen werkelijk denken. Hij ontdekte dat wanneer wij het risico van een bepaalde stressor als bijna nul beschouwen en dan omkeren en het risico afhankelijk ontkennen, het slechts iets meer is dan wat wij op de verschillende modellen hebben toegeschreven.

Dit heeft een enorme invloed op ons toekomstig vermogen om risico’s te nemen. Wanneer we het risico zien en de uitkomst gaan visualiseren, kunnen we onze hersenen aanzienlijk programmeren om een soortgelijk pad in te slaan.

Vervolgens willen we ons vermogen om ermee om te gaan versterken. We aanvaarden dat we minder risico’s kunnen nemen. We aanvaarden dat we meer op de lagere niveaus kunnen functioneren. Natuurlijk hebben we allemaal te maken met stress. En de methoden die wij gebruiken om met stress om te gaan, kunnen van persoon tot persoon sterk verschillen. Niemand van ons is ontworpen om een leven te leiden zonder stress of stressoren in ons leven. Ze zijn een natuurlijk onderdeel van het leven, ons aangeleerd als onderdeel van ons veiligheidsmechanisme. Het probleem is dat zo velen van ons niet weten hoe ermee om te gaan en uiteindelijk onszelf gestrest maken. We laten stress nooit een negatieve waarde worden, zoals we vroeger wel deden.

Lees meer:

Neurofeedback therapie

ADHD behandeling

Leave a Reply

Your email address will not be published.