Gezondheid

Hoe u uw lichaamsgewicht kunt gebruiken om uw gezondheid te verbeteren?

Geriatrische fysiotherapie Kralingen

Bezit u een of ander toestel, zoals een loopband of een crosstrainer? Gebruikt u die, of probeert u die tegen te houden met uw lichaamsgewicht? Als je “met gewichten” hebt geantwoord, heb je gelijk. Een gewichthef machine doet hetzelfde als gewichten heffen, maar dan veel efficiënter. Dat brengt ons bij het volgende punt. En dat brengt ons bij ons volgende punt….

3.) Gebruik je eigen lichaamsgewicht. Ja, geloof het of niet, je kunt daadwerkelijk je eigen lichaamsgewicht gebruiken om je gezondheid te verbeteren en sterker te worden. Hoe wordt dit gedaan vraag je? Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Hier is hoe.

Het gebruik van uw eigen lichaamsgewicht om kracht op te bouwen in uw spieren, of om een gewricht te stabiliseren (zoals uw kniegewricht), wordt functioneel bewegen genoemd. Dit betekent dat u in staat bent om een gewricht in zijn volledige bewegingsbereik te bewegen zonder hulp van de fysiotherapeut. Bepaalde oefeningen kunnen ook met uw eigen lichaamsgewicht worden gedaan (zoals in het geval van glijden en huppelen).

Als u niet zeker weet of u functionele beperkingen hebt, zal een goede arts of therapeut u helpen bepalen of u beperkingen hebt.

4.) Probeer eerst functionele oefeningen met lichaamsgewicht. Als je niemand in huis hebt (omdat je geen gewichthef machine kon vinden), kun je proberen functioneel te belasten met je eigen lichaamsgewicht. Hier lees je hoe.

Denk aan functionele bewegingen zoals push ups, sit ups of squats. Deze worden allemaal verondersteld gedaan te worden met lichaamsgewicht. Om te beginnen, sta je normaal met gestrekte armen en voeten op schouderbreedte uit elkaar (zoals een rechte rij). Til jezelf nu op vanuit de zitpositie, met je armen. Gebruik niet je benen. Let op dat je jezelf niet zo ver optilt dat je voeten zichtbaar boven de grond uitkomen. Houd de positie vijf tellen vast en keer dan terug naar de beginpositie. Herhaal dit drie tot vijf keer.

Ik weet dat vijf push ups makkelijker is dan tien, maar vergeet niet dat spieren werken. Door duizend reps van deze routine te doen, bouw je kracht in je bovenlichaam op. Als je eenmaal tien gewone push ups hebt gedaan, kun je 10 tot 20 reps toevoegen van de ‘Max Effort’ stijl oefeningen. Het is belangrijk om te onthouden dat wanneer je voor het eerst push ups gaat doen, je altijd langzamer moet gaan dan wanneer je jezelf moe maakt. Sommige mensen klagen dat ze te veel reps doen, en het is makkelijk om meer te doen. Maar als je er aan werkt, kun je tien tot twintig reps doen voordat je lichaam eraan gewend is. Als je er eenmaal twintig hebt gedaan, kun je er meer toevoegen.

Begin met één of twee sets, en werk toe naar meer sets naarmate je sterker wordt.

5.) De beste manier om gemotiveerd te blijven is gezond te blijven. Fitness is een keuze die je maakt, niet iets wat je krijgt.

Ik woonde vroeger in een tehuis voor dementen. Het was ooit mijn thuis. Ik ging er heen toen ik op school zat om mijn vrienden te zien en met het personeel te praten. Op een dag stelde een vrouw zich aan me voor, en stelde haar man voor. Het bleek dat de man van de vrouw een paar jaar eerder een hersenoperatie had ondergaan. Hij was zwak en kon zich nauwelijks bewegen. Hij was daar al een tijdje en kende iedereen daar. Toch wist hij letterlijk niets over mij. Ik vertelde hem dat ik een kankeroverlevende was, en dat ik aan het trainen was om weer gezond te worden. Hij zei dat hij erover dacht om mij in een pleeggezin te plaatsen. Het leek een uitstekend idee op dat moment, maar ik vertelde hem dat ik geen rehabilitatie materiaal was. Ik was zijn dochter.

Lees meer

Geriatrische fysiotherapie Kralingen

Leave a Reply

Your email address will not be published.