Gezondheid

Hoe kun je je leven veranderen?

Stress verminderen

De katalysator voor het veranderen van je leven is het wegnemen van een aantal van de stress veroorzakende veronderstellingen. De eerste stap in het ontwikkelen van je stress helderheid zal zijn het identificeren van welke veronderstellingen stress veroorzaken in je leven.

In plaats van aannames te benoemen die veroorzaakt zijn door een gebeurtenis, neem even de tijd om te denken aan een aantal willekeurige, stressvolle aannames die je hebt gemaakt en die voor jou de norm lijken te zijn. Deze aannames komen voort uit aannames die je hebt geleerd van je familie, vrienden en collega’s, en maken een groot deel uit van je zelfbeeld. Ze maken ongeveer 70% uit van je zelfbegrip en meer dan 40% van je zelfacceptatie.

Een andere belangrijke stressveronderstelling is: “Wat mis kan gaan, zal mis gaan.” Soms beeld je je in dat het fout gaat en dan gaat het ook fout! Dus je houdt je vast aan de verwachting dat dingen verkeerd gaan en als dat niet gebeurt, wordt je stressniveau groter. Stel je voor dat de dingen goed beginnen te gaan: Je lichaam en geest ontspannen zich, en je stress neemt af omdat de baas tevreden is.

Hier zijn 2 best en worst-case scenario’s die sommige mensen in hun stress helderheid kunnen hebben. Als je leven niet wordt opgeschud door nog steeds stressvolle veronderstellingen als deze, denk dan eens na uit wiens veronderstellingen de stress is geboren. (Maar al te vaak is de stress die geboren wordt uit deze veronderstellingen het gevolg van de hulpeloosheid die je innerlijke kind voelt wanneer het geconfronteerd wordt met het leven).

1. Je gaat ervan uit dat je leven niet is wat je wilt dat het is. Dit is het klassieke “Stressed Mom Syndrome.” Als dit je veronderstelling is, verander het dan in “gefrustreerde moedersyndroom”, of “moedersyndroom van de presteerder” om maar een paar andere namen te noemen die gebruikt worden door mensen die hun stress gefrustreerd of onder de knie hebben. Vervang dan het assertieve commando van Sylvia Plath “If you Dream it, You Can Create it” door het zelfverzekerde “Yes! We Can.”

2. Je gaat ervan uit dat je leven perfect is, zoals het voor jou altijd bedoeld was te zijn. Het lijkt erop dat als je maar de juiste combinatie van plannen en procedures op de juiste plaats zet, je een “perfect” leven zult hebben – de perfecte relatie, de perfecte carrière, het perfecte gevoel van gemak en veiligheid. Realiseer je dat je veronderstelling niet het “perfecte” plan voor jou is en je kan hinderen bij het creëren van het leven dat je wilt.

3. Je gaat ervan uit dat je nog niet helemaal weet wie je bent of wat je wilt. Dit is een prachtige zelf-aanvaardende veronderstelling! Je kunt het leven hebben dat je wilt. Je weet het niet, maar je zult slagen in de transformatie die je nodig hebt om je aanpassing aan het juiste en het leven in je leven te verwelkomen.

Begin als laatste stap met het opstellen van een plan voor verandering van uw veronderstellingen. Verander aannames die onnodige stress veroorzaken en vervang ze door de aannames die het plan voor verandering volgen. Erken dat reeds lang bestaande veronderstellingen zoals “Ik ben niet goed genoeg,” “Hij denkt slecht over mij,” “Ik ben verdrietig,” “Hij of Zij zijn beter,” “Het leven is hard,” “Ik kan hier niet mee omgaan,” ook vervangen moeten worden door nieuwe poppetjes van veronderstellingen om met YetId veelvoudige plannen om te gaan.

Lees meer

Hypnotherapie

Prikkelbare darmen

Leave a Reply

Your email address will not be published.